Întâlnire între producătorii de spumă poliuretanică

Joi 9 decembrie a avut loc la sala de conferințe a hotelului Sky Gate o întâlnire organizată sub patronajul Patronatului Producătorilor de Tâmplărie Termoizolantă, la inițiativa unor producători și furnizori de spumă poliuretanică, în vederea medierii stării de conflict create pe piața românească de profil. Au fost prezenți:președintele PPTT domnul Marin Cruțescu; din partea Den Braven România – director Adrian State, director vânzări Marius Ene; SC Henkel România SRL – AC manager Mircea Rădulescu; Temad co. SRL Brașov – dl Forin Madar; SC Vanolux Satu Mare – director Mihai Lorincz ; SC Selena România – director Dorin Spataru, director tehnic Lucian Matei;din partea Laboratorului Central CCCF doamna director Elvira Dumitrescu; din partea Oficiului pentru Protecția Consumatorului domnul Alexandru Beldianu; din partea presei revista Fereastra –dl. Cosmin Dincu, dl. Marius Manea;precum și alte publicații din presă de specialitate. Deși au primit invitația de participare reprezentanții laboratorului INCERC București nu au fost prezenți.
Discuțiile au fost conduse de către domnul Președinte Marin Crutescu; dânsul a prezentat cererea făcută de grupul de firme Den Braven, Temad Co, Henkel România și Vanolux referitoare la neclarități și neconcordanțe conținute de materialele publicitare răspândite pe piața de către reprezentanții firmei Selena România, care apelează în acest fel la modalități și tehnici de promovare a produselor aflate la limita corectitudinii și în unele puncte chiar incorecte, respectiv neconforme realității.

Aspectele semnalate s-au referit la:
· Termenul de garanție al produselor care apare inscripționat în mai multe variante – 9,12,18 luni – față de perioada de 9 luni înscrisă în Agrementul tehnic eliberat de ÎNCERC București prin laboratorul condus de doamna ing.Victoria Baciu.
· “Productivitatea superioară cu 40% “a produsului firmei Selena, fără a specifică la ce anume se raportează această sporire a productivității, în condițiile în care putem constata caracteristici similare altor produse respectiv același volum al tubului precum și aceleași condiții de aplicare. Pe tub sunt înscrise date referitoare la expandarea liberă, care nu are o aplicație concretă în domeniul montajului ferestrelor, după cum sugerează imaginea alăturată inscripției, și este mai degrabă o caracteristică a spumelor de umplere. O simplă verificare matematică a afirmațiilor pe care le putem citi pe tub ne arată că volumul șnurului de 100 m lungime cu secțiune de 5cmp este de 50 litri, al celui de 170 m lungime cu secțiune de 3 cmp este de 51 litri, iar volumul înscris pe tub este de 65 litri.

Ideea promovată de“eficiența economică prin reducerea prețului pe litrul de spumă” se dovedește astfel a fi eronată; prejudiciul adus consumatorului final este acela că plătește de fapt mai mult decât s-ar cuveni pentru 1l de spumă .
· “Timpul de tăiere” este de asemenea menționat în variante cuprinse între 25 și 45 minute, fără a se face precizarea că se referă la intervalul de timp care este necesar între aplicarea spumei și întărirea acesteia astfel încât să poată fi tăiată. Posibilitatea efectuării acestei operațiuni este de asemenea influențată de temperatura mediului ambiant precum și de anotimp.
· Clasa de rezistență la foc apare diferit pentru același produs (B2; B3)
· Produsul este declarat impermeabil ceea ce nu corespunde realității.
· Simbolul certificării ISO prezent pe oricare tub cu produs se referă la managementul calității procesului de producție și nicidecum la calitatea produsului în sine, așa cum ar putea interpreta un consumator final.

Pentru a veni în sprijinul celor susținute a fost întocmit, la cererea grupului de firme amintit, de către Laboratorul Central București un TEST AL VOLUMULUI DE SPUMĂ POLIURETANICĂ EXPANDATĂ efectuat comparativ pentru mai multe produse similare incluzând produsele Selena , test care nu a evidențiat performantele net superioare susținute de reprezentanții firmei ci performanțe similare.

Răspunsul referitor la aspectele semnalate a fost formulat de dl. Dorin Spataru-director Selena România, care a amintit că performanțele net superioare ale produselor firmei sunt confirmate de agrementul tehnic eliberat de ÎNCERC București - față de conținutul agrementului tehnic există însă suficiente diferențe care apar în materialele promoționale - precum și de “teste efectuate după o tehnologie Selena”conform declarațiilor domnului director.

Reprezentanții firmei Selena nu au furnizat un răspuns punctual, concret obiecțiilor formulate. S-a mai precizat că la data tipăririi pliantelor în discuție (2000-2001) afirmațiile conținute erau corecte, însă produsele au evoluat în timp, ceea ce face ca pliantele să fie depășite. Se pune atunci iuntrebarea de ce nu au fost retrase de pe piață ca nefiind conforme realității?

A fost precizat faptul că schimbările determinate de evoluția produselor au dus la formularea unei cereri de eliberare a unui nou agrement.

S-a făcut de asemenea din partea firmei Selena România oferta de a efectua un nou test comparativ, cu acceptul tuturor celor interesați , de către un laborator agreat de toți cei implicați.

Luând cuvântul în urma audierii pozițiilor exprimate și a argumentelor formulate de către cei implicați domnul Alexandru Beldianu a expus punctul de vedere al Oficiului pentru Protecția Consumatorului, care în eventualitatea formulării unei sesizări adresate organismului pe care îl reprezintă se va vedea constrâns să se refere la documentele care se află în preznt în circulație pe piață și să formuleze o soluție în consecință, care cu siguranță nu va fi favorabilă firmei Selena.

Concluzia generală, desprinsă și ca urmare a poziției președintelui PPTT, domnul Marin Crutescu, a fost ca simplă corecție a datelor conținute în pliantele publicitare ale firmei Selena și promovarea unor performanțe conforme celor reale, ar putea stinge starea de conflict creată, făcând astfel posibilă “informarea corectă, completă și precisă” a consumatorului final, care ar putea alege în deplină cunostiinta de cauză între produsele existente pe piață pe baza caracteristicilor fiecăruia și a instrucțiunilor complete de folosire ale acestora, fără a fi indus în eroare prin practici de concurență neloială.

PURTĂTOR DE CUVÂNT AL PPTT
Arh. Anca Popa